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Glória de Sant’Anna: uma voz feminina nos confins do Índico

Giulia Spinuzza

Abstract


Abstract. The poetry of Glória de Sant’Anna, a poet born in Portugal, who settled in Mozambique for two decades, bears an important literary witness to African life during the colonial era. In fact, the poetry produced during Sant’Anna’s stay in Mozambique confronts us with questions of identity, alterity, and representation of the “other” that will be analysed in the first section of the article. In the second section we will investigate feminine writing both through the interaction with the represented object, the Mozambican woman, and from the point of view of the authorial voice.  

The two sections are interconnected by the main thrust of the article: the representation of the “other” theme in the Mozambican colonial context; considering that the second part of the text will be centred on the feminine “other,” questioning not only the represented object, the black woman, but also the subject who represents, the poet as a woman.  

The analysis of the problematic representation of the “other” in the framework of colonial and gender issues exposed throughout the article will enable us to demonstrate that the poetry of Glória de Sant’Anna distances itself from the explicit condemnation poetry of negritude and anticolonial writing. But at the same time, by showing the drama of the native population, it does not conform to the exotic, debased, or stereotyped representation of the “other” that characterizes part of colonial literature. 

Resumo. A obra poética de Glória de Sant’Anna, nascida em Portugal e radicada em Moçambique ao longo de duas décadas, oferece um importante testemunho literário da vivência africana durante a época colonial. De facto, a poesia produzida durante a estadia de Sant’Anna em Moçambique confronta-nos com questões de identidade, alteridade e representação do “outro”, que serão tratadas na primeira secção do artigo. Na segunda, abordaremos a questão da escrita feminina, quer na interacção com o objecto representado, a mulher moçambicana, quer desde o ponto de vista da voz autoral.  

As duas secções que compõem o texto são interligadas pelo fio condutor do ensaio: a temática da representação poética do “outro” no contexto colonial moçambicano; sendo que a segunda parte do texto se centra exclusivamente na imagem do “outro” feminino, interrogando não só o objecto representado, a mulher negra, mas também o sujeito representante, a poeta enquanto mulher.  

A análise da problemática representação do “outro”, no âmbito das questões coloniais e de género apontadas ao longo do artigo, permitirá demostrar que a poesia de Glória de Sant’Anna se afasta dos moldes poéticos da denúncia explícita da negritude e da escrita anticolonial mas, ao mesmo tempo, ao manifestar o drama dos nativos, se distancia também da representação exótica, inferiorizada ou estereotipada do “outro”, que caracteriza parte da Literatura Colonial.  


Keywords


poetry, woman, colonialism, alterity, Mozambique

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